Alexandra Appelqvist: ”Jag ville skapa en värld som doftar lite oldschool romcom”
17 oktober, 2023
I Alexandra Appelqvists nya roman Från Monterosa till Röda bergen får vi träffa frånskilda Peter och vuxna dottern Stella, som brottas både med relationen till varandra och till sina nära. Dessutom lurar familjehemligheter under ytan som ingen av dem riktigt vågar ta upp. Vi ställde några frågor till Alexandra om arbetet med boken och hur hon hittat inspiration till att skriva historien om far och dotter som flyttar från en italiensk bergsby till Stockholms innerstad för att börja ett nytt liv.

I boken flyttar Peter och Stella från Monterosa i Italien till Röda bergen i Stockholm. Hur är din relation till de platserna?
– Monterosa är en fiktiv plats, inspirerad av alpbyarna vid bergsmassivet Monte Rosa i Italien. Röda bergen ligger i Vasastan, ett stenkast från där jag bor i Stockholm. Det är otroligt mysigt med 20-talshus i varma färger, valv, trappor och lummiga gröna täppor. Platserna passade bra, då bokens titel också skapar en ordlek.

Huvudkaraktärerna, Peter och Stella, är inspirerade av människor du känner. Hur mycket sanning finns det i romanen?
– Handlingen, en pappa och dotter som flyttar från en liten italiensk by till varsin lägenhet vägg i vägg i mysiga Röda bergen, är hämtad från verkligheten. Även dottern Stellas konstnärliga ådra och hennes illustrerade alter ego, futuristen Summer Humphrey som lever livet i New York, har en fin förlaga. Själva karaktärerna är däremot hundra procent fiktiva med egna personligheter, och händelserna i boken har skapats med ”författarens kreativa frihet” och alla inspirationskällors godkännande. 

Du har berättat att det varit både utmanande och roligt att skriva om 22-åriga Stella och 51-åriga Peter. Vem av dem du känt igen dig mest i?
– Jag har lånat av mina egna personlighetsdrag och känt igen mig i båda. Människan är komplex, men vi är också alltid mer lika än vi tror, oavsett ålder och kön. Omställningen i att byta röst var knepig ibland då båda berättar i första person. Ibland behövde jag ”ruska av mig” den ena karaktären, för att ”bli” den andra. Läsarna har uttryckt uppskattning över greppet med vartannat kapitel just för att de kommer Stella och Peter så nära. 

Det är ju inte så vanligt att en man är huvudkaraktär i en feelgoodroman, hur tänkte du kring det innan du började skriva?
– Just därför kändes det kul att skapa en manlig huvudperson. Peter är lite inspirerad av antihjältarna från 90-talets romcom. Han försöker, och kämpar mycket både som pappa och med sig själv. Samtidigt är han en aning lat och vilsen. 

Du debuterade med en feelgoodroman och har sedan dess mellanlandat i spänningsgenren. Nu är du tillbaka i feelgood igen. Var känner du dig som mest hemma?
– Jag känner mig mest hemma i berättelsen. Att skapa en historia som kläs på av människor, miljöer och situationer som ska trigga känslor hos sin läsare. Nerven och drivet har en högre intensitet i en spänningsroman, men att bygga grunden startar på samma sätt – med idéer i mitt huvud. I Röda bergen-serien ville jag skapa en omhuldande värld som doftar lite oldschool romcom. Jag tror att det finns en längtan till det nu, när det är mycket som känns tufft och dystert runt om oss. Men jag kommer att fortsätta skriva i båda dessa genrer framåt. 

I maj 2024 kommer nästa del i serien Med hjärtat i Röda bergen, vill du avslöja något redan nu?
– I andra delen har gamla dilemman och hemligheter kommit upp till ytan, för både Peter och Stella, och nya nyckelpersoner kommer in.Vi introduceras till två nya berättarjag, utöver Peter och Stella. 

 

ALEXANDRA APPELQVIST debuterade 2017 med feelgoodsuccén Handboken för singlar på gränsen till nervsammanbrott. Hösten 2020 släpptes uppföljaren, Konsten att svepa det halvfulla glaset, och ett år senare bytte hon genre till spänning med deckaren Helix. Nu är hon aktuell med feelgoodserien Röda bergen där Från Monterosa till Röda bergen är den första delen i serien. Alexandra lever med sin familj i Stockholm, växelvis mellan hemmet i Vasastan och skärgårdshuset på Svartsö, och driver talaragenturen BYWRTRS som representerar aktuella författare.